Doktoronline.cz - vše o zdraví a pro zdraví.


www.doktoronline.cz

Co máme pít v létě?

Potřeba pitného režimu v teplých letních měsících stoupá daleko více než je tomu jindy. Člověk by měl běžně vypít dva a půl litru tekutin denně. Při větší fyzické námaze a při extrémních letních teplotách se můžeme dostat až na čtyři litry tekutin za den.

I když se vám toto množství může zdát vysoké, není tomu tak. Již při ztrátě dvou litrů tekutin se výkon mozku výrazně snižuje a při vyšších ztrátách tekutin může dojít i k srdeční zástavě. Dostatečný pitný režim zvyšuje fyzickou i psychickou odolnost organismu. Zvláště v letních měsících, kdy hrozí různá infekční onemocnění, je dostatečný přísun tekutin naprostou nutností. Dostatek pitného režimu je také důležitý pro náš lymfatický systém, protože ten je vázán na vodu.

Varovné signály

Jak poznáme, že přísun tekutin do našeho organismu je nedostačující? Rozhodujícími ukazateli pro zvýšení příjmu tekutin jsou:

  • oschlé rty a sucho v ústech
  • malátnost, únava
  • bolest hlavy
  • moč má tmavší zbarvení
  • pocit žízně

Co je ideální k uhašení žízně?

Vodu obsahují také polévky, ovoce a zelenina. Ostatní množství tekutin bychom měli doplnit v podobě nápojů. Ne však každý nápoj je ideálním zdrojem pitného režimu. Vhodným nápojem je neperlivá voda, neslazený čaj s citrónem a minerálky, které mají nízký obsah minerálů. Tekutiny bychom měli průběžně doplňovat v průběhu celého dne, abychom podpořili správnou činnost žaludku. Pití perlivých, příliš okysličených a slazených vod raději omezte, protože tyto nápoje zbytečně dráždí žaludeční sliznici.

Co byste rozhodně pít neměli?

Nikdy nepijte vodu z neznámých a nekontrolovaných zdrojů. V exotických zemích dávejte přednost baleným stolním vodám, jinak riskujte střevní potíže. Také to příliš nepřehánějte s pivem ani s kávou. Ta naopak odvodňuje, a proto bychom měli vždy u pití kávy vypít nejméně dvě deci vody. Dále nepijte vodu ze sušených koncentrátů a nemíchejte pití mléka s konzumací zakysaných mléčných výrobků. Také je nevhodné pít mléko po jídle, protože snižuje tvorbu žaludečních šťáv.

Voda

K běžnému doplňování tekutin jsou nejvhodnější středně až slabě mineralizované  vody, které nejsou uměle sycené oxidem uhličitým. Ostatní vody jsou vhodným zdrojem minerálních látek a některé mají i výborné léčebné účinky. Podle individuálních potíží si musíme vybrat ty, které potřebujeme. Pokud máte problémy se srdcem, pijte minerálku, která obsahuje magnézium. Při potížích s ledvinami je vhodné pít vodu obohacenou o draslík. Vybírejte si raději minerální vodu známých značek před minerálkami z neznámých vřídel.

Limonády

Limonády nám žízeň nezaženou a navíc obsahují celou řadu barviv a konzervačních látek. I když limonády dobře  chutnají, dodáváme tělu při jejich pití velké množství chemických látek. Bohužel přírodní komponenty byly nahrazeny v současnosti levnějšími koncentráty.

Ovocné šťávy

Šťávy jsou velice chutnými tekutinami, které nám v létě mohou uhasit žízeň. Pro svou kyselost jsou  velice oblíbené grapefruitová, citrónová a pomerančová šťáva. Tyto šťávy totiž obsahují kyselinu, která dráždí chuťové receptory a nastartuje zvýšenou sekreci slin. My pak máme pocit, že teplota kolem klesla o několik stupňů.  Naproti tomu husté šťávy a míchané šťávy hasí žízeň daleko hůře.

Čaj

Čaj je nejlepší nápoj k zahnání žízně. Hlavně ovocné čaje jsou velice oblíbené. Naproti tomu černý čaj pro svůj obsah kofeinu lehce tonizuje. Zdraví prospívá zelený čaj, který obsahuje vitamín P a ten léčivě ovlivňuje naše cévy. Bylinkové čaje je třeba pít uvážlivě podle s ohledem na potíže, které nás trápí. Proti kardiovaskulárním a zhoubným onemocněním působí preventivně sklenice černého nebo zeleného čaje, protože obsahuje látky zvané flavonoidy.

Pivo

Nejoblíbenější nápoj jakým pivo bezesporu je, obsahuje alkohol, a proto se k zahnání žízně příliš nehodí. Většinou se totiž pivaři nespokojí pouze s jednou nebo dvěma sklenicemi. Nejen, že z piva můžete mít i pěknou opičku, ale ztrátu tekutin pivem určitě nenahradíte.

autor: - bb -

Přihlášení



Zapomenuté heslo

Další články

Zapomínáte pít i v horkých dnech?

Zapomínáte pít i v horkých dnech? Víte, že největší část našeho těla tvoří voda? Až neuvěřitelných 60 %! To znamená, že při hmotnosti 60 kg máte v sobě 36 kg vody. Pro lidi je o hodně důležitější pravidelný příjem tekutin než potravy, protože lidské tělo si dovede vytvořit o mnoho větší zásoby energie než vody. celý text

Když rozvod, tak rozvod

Když rozvod, tak rozvod Málokdy se v manželství stává, že po rozvodu touží oba partneři stejně. Ve většině případů je tomu tak, že jeden odchází a ten druhý zůstává opuštěn. K pocitům osamocení se postupně přidávají pocity zrady a množí se obavy o vlastní budoucnost a budoucnost dětí. Nastává kolotoč dělení majetku, určení péče o děti a to se nikdy neobejde bez intenzivních emocí. celý text

Aby vás cvičení nepřestalo bavit

Aby vás cvičení nepřestalo bavit K vysněné postavě vede několik cest a zaručených způsobů. jedno mají společné, jsou dlouhé a o konečném výsledku rozhoduje pravidelnost a vytrvalost. Jak ale zaručit, aby bylo cvičení zajímavé, aby dosažené výsledky odpovídaly vašemu úsilí.Existuje několik triků a zásad, jak si udržet trvalý zájem o cvičení. Zde jsou: celý text

Co je mozkový iktus?

Co je mozkový iktus? Mozková mrtvice neboli iktus patří mezi akutní cévní poškození mozku. Jedná se o náhle vzniklé závažné postižení mozkových cév. Příčinou tohoto poškození může být ucpání cévy krevní sraženinou, zúžením krevních cév, kombinací obou jevů - blokády i zúžení, anebo prasknutím cévy. celý text

Život ve stresu

Život ve stresu Stres k našemu životu patří. Z odborného hlediska ho lze označit jako úsilí, které vynakládáme na to, abychom se přizpůsobili každodenním změnám a prostředí, v němž žijeme. celý text

Diskuse k článku

Zatím nikdo nevložil příspěvek. Buďte první.

© Doktororonline.cz | Reklama