Doktoronline.cz - vše o zdraví a pro zdraví.


www.doktoronline.cz

Co máme pít v létě?

Potřeba pitného režimu v teplých letních měsících stoupá daleko více než je tomu jindy. Člověk by měl běžně vypít dva a půl litru tekutin denně. Při větší fyzické námaze a při extrémních letních teplotách se můžeme dostat až na čtyři litry tekutin za den.

I když se vám toto množství může zdát vysoké, není tomu tak. Již při ztrátě dvou litrů tekutin se výkon mozku výrazně snižuje a při vyšších ztrátách tekutin může dojít i k srdeční zástavě. Dostatečný pitný režim zvyšuje fyzickou i psychickou odolnost organismu. Zvláště v letních měsících, kdy hrozí různá infekční onemocnění, je dostatečný přísun tekutin naprostou nutností. Dostatek pitného režimu je také důležitý pro náš lymfatický systém, protože ten je vázán na vodu.

Varovné signály

Jak poznáme, že přísun tekutin do našeho organismu je nedostačující? Rozhodujícími ukazateli pro zvýšení příjmu tekutin jsou:

  • oschlé rty a sucho v ústech
  • malátnost, únava
  • bolest hlavy
  • moč má tmavší zbarvení
  • pocit žízně

Co je ideální k uhašení žízně?

Vodu obsahují také polévky, ovoce a zelenina. Ostatní množství tekutin bychom měli doplnit v podobě nápojů. Ne však každý nápoj je ideálním zdrojem pitného režimu. Vhodným nápojem je neperlivá voda, neslazený čaj s citrónem a minerálky, které mají nízký obsah minerálů. Tekutiny bychom měli průběžně doplňovat v průběhu celého dne, abychom podpořili správnou činnost žaludku. Pití perlivých, příliš okysličených a slazených vod raději omezte, protože tyto nápoje zbytečně dráždí žaludeční sliznici.

Co byste rozhodně pít neměli?

Nikdy nepijte vodu z neznámých a nekontrolovaných zdrojů. V exotických zemích dávejte přednost baleným stolním vodám, jinak riskujte střevní potíže. Také to příliš nepřehánějte s pivem ani s kávou. Ta naopak odvodňuje, a proto bychom měli vždy u pití kávy vypít nejméně dvě deci vody. Dále nepijte vodu ze sušených koncentrátů a nemíchejte pití mléka s konzumací zakysaných mléčných výrobků. Také je nevhodné pít mléko po jídle, protože snižuje tvorbu žaludečních šťáv.

Voda

K běžnému doplňování tekutin jsou nejvhodnější středně až slabě mineralizované  vody, které nejsou uměle sycené oxidem uhličitým. Ostatní vody jsou vhodným zdrojem minerálních látek a některé mají i výborné léčebné účinky. Podle individuálních potíží si musíme vybrat ty, které potřebujeme. Pokud máte problémy se srdcem, pijte minerálku, která obsahuje magnézium. Při potížích s ledvinami je vhodné pít vodu obohacenou o draslík. Vybírejte si raději minerální vodu známých značek před minerálkami z neznámých vřídel.

Limonády

Limonády nám žízeň nezaženou a navíc obsahují celou řadu barviv a konzervačních látek. I když limonády dobře  chutnají, dodáváme tělu při jejich pití velké množství chemických látek. Bohužel přírodní komponenty byly nahrazeny v současnosti levnějšími koncentráty.

Ovocné šťávy

Šťávy jsou velice chutnými tekutinami, které nám v létě mohou uhasit žízeň. Pro svou kyselost jsou  velice oblíbené grapefruitová, citrónová a pomerančová šťáva. Tyto šťávy totiž obsahují kyselinu, která dráždí chuťové receptory a nastartuje zvýšenou sekreci slin. My pak máme pocit, že teplota kolem klesla o několik stupňů.  Naproti tomu husté šťávy a míchané šťávy hasí žízeň daleko hůře.

Čaj

Čaj je nejlepší nápoj k zahnání žízně. Hlavně ovocné čaje jsou velice oblíbené. Naproti tomu černý čaj pro svůj obsah kofeinu lehce tonizuje. Zdraví prospívá zelený čaj, který obsahuje vitamín P a ten léčivě ovlivňuje naše cévy. Bylinkové čaje je třeba pít uvážlivě podle s ohledem na potíže, které nás trápí. Proti kardiovaskulárním a zhoubným onemocněním působí preventivně sklenice černého nebo zeleného čaje, protože obsahuje látky zvané flavonoidy.

Pivo

Nejoblíbenější nápoj jakým pivo bezesporu je, obsahuje alkohol, a proto se k zahnání žízně příliš nehodí. Většinou se totiž pivaři nespokojí pouze s jednou nebo dvěma sklenicemi. Nejen, že z piva můžete mít i pěknou opičku, ale ztrátu tekutin pivem určitě nenahradíte.

autor: - bb -

Přihlášení



Zapomenuté heslo

Další články

Největší dietní chyby

Největší dietní chyby Takřka denně běží v médiích reklamy o bezpracném hubnutí, zázračných pilulkách, účinných náplastích a mnoha jiných prostředcích, které nám slibují rychlé a bezpečné hubnutí. Ve většině případech jde pouze o to, rychle a snadno vylákat co nejvíce peněz z našich peněženek. Přebytečných kilogramů se můžeme trvale zbavit pouze změnou stravovacího režimu a adekvátním množstvím pohybu. celý text

Děti a zdravá výživa

Děti a zdravá výživa Stravovací návyky začínáme dětem vštěpovat už od prvních nemléčných zeleninových příkrmů. Není třeba zdůrazňovat, že dítě má tendenci přebírat preference od svých rodičů. Vedle správné skladby jídelníčku je důležité jíst pravidelně. celý text

Síla pozitivních myšlenek

Síla pozitivních myšlenek O tom, že smích je zdravý a má pro naše zdraví a psychiku nesmírně pozitivní vliv, není třeba dlouho diskutovat. Díky optimistické povaze lze procházet životem daleko lépe a radostněji a člověk se cítí vnitřně daleko více uvolněnější. To zase zpětně působí na náš metabolizmus, dýchání i imunitní systém a zprostředkovaně na kůži. celý text

Bělení zubů

Bělení zubů Jedná se o estetickou metodu ošetřování chrupu. Metoda spočívá v aplikaci různých bělících prostředků na povrch zubů. Princip bělícího procesu je silná oxidační reakce v povrchové vrstvě skloviny. Bělení zubů se provádí technikou ordinačního nebo domácího bělení zubů. celý text

Léčba kloubních onemocnění

Léčba kloubních onemocnění Léčba kloubních onemocnění je běh na dlouhou trať a bohužel se nemoci nedají zcela zastavit, jen utlumit. Když se bolest už nedá vydržet a nemocný má problémy s pohyblivostí, zbývá už jen jediné řešení - nahradit nemocné klouby umělými. celý text

Diskuse k článku

Zatím nikdo nevložil příspěvek. Buďte první.

© Doktororonline.cz | Reklama