Doktoronline.cz - vše o zdraví a pro zdraví.


www.doktoronline.cz

Zapomínáte pít i v horkých dnech?

Víte, že největší část našeho těla tvoří voda? Až neuvěřitelných 60 %! To znamená, že při hmotnosti 60 kg máte v sobě 36 kg vody. Pro lidi je o hodně důležitější pravidelný příjem tekutin než potravy, protože lidské tělo si dovede vytvořit o mnoho větší zásoby energie než vody.

Organismus vodu z těla vylučuje různými způsoby (vyměšováním, dýcháním, odpařováním, pocením), a tím plní i hygienickou funkci - spolu s vodou odcházejí z lidského těla různé škodliviny a odpad, což je pro vnitřní očistu těla mimořádně důležité. Jestliže tekutiny z těla vylučujeme, musíme je v dostatečném množství i přijímat, abychom nenarušili celkovou rovnováhu organismu.

Běžně by měl člověk vypít minimálně dva a půl liru tekutin, v horkých letních dnech a při větším fyzickém výkonu může potřeba tekutin klidně překročit i čtyři litry.

Torax 2017

Vědci spočítali, že člověka trápí žízeň už po ztrátě jednoho litru tekutin, což se v létě nebo v teplém klimatu stává velice rychle. A když ztratí člověk dva litry tekutin, snižuje se výrazně výkon mozku. Při ztrátě čtyř litrů hrozí závratě, a pokud bez náhrady vyloučíme kolem čtyř litrů tekutin, mohou nás postihnout mdloby nebo srdeční zástava.

Častý model - téměř celý den bez příjmu tekutin a večer se pak vše dohání - rozhodně ideální není. Prvním signálem nedostatku vody v organismu je zpravidla pocit žízně. Následuje obvykle bolest hlavy, snížená pozornost a výkonnost, únava, omezení tvorby moči. Trvá-li tento stav déle, zvyšuje se riziko tvorby močových a žlučových kamenů. přicházejí problémy s tlakem.

Dehydratace

Už při poklesu objemu tekutin v těle o dvě procenta člověku podle výzkumů klesá výkonnost o pětinu, při úbytku pěti procent tekutin tělu hrozí přehřátí, oběhové selhání a šok. Dojde-li k akutnímu přehřátí, je třeba postiženého přenést do chladné místnosti, chladit mu kůži, zvednout nohy a podávat mu po doušcích studenou tekutinu.

Dehydratace není  pouze „vysušení", jak by se dalo odvodit z názvu. Organismus, který má závažný nedostatek vody, nemůže udržet jemnou rovnováhu sloučenin, na kterých závisí jeho funkčnost.

A nejkritičtějším obdobím je pro naše tělo právě léto. Vysoká teplota vzduchu, snížená relativní vlhkost vzduchu a tělesná zátěž mají na svědomí odpařování vody a její vylučování nadměrným pocením. Při nedostatku vody se tělo přehřívá, klesá výkonnost krevního oběhu, svalů i ledvin. Jakmile se organismus dlouhodobě dehydratuje, zhoršuje se krevní oběh, mohou se poškodit játra, ledviny i mozek, může nastat jeho poškození či kolaps. Roste také pravděpodobnost infekce močových cest, zánětu slepého střeva, nemocí srdce a cév a rakoviny (např. konečníku a močového měchýře).

Mezi příznaky mírnější dehydratace patří kromě pocitů žízně také nevolnosti, bolesti hlavy, pocit sucha v ústech, snížená frekvence močení, slabost. Lidé s nedostatkem tekutin mohou trpět škytavkou nebo mít sklon k zácpě. Nejvíce jsou dehydratací ohroženi kojenci a malé děti, které neumějí rozeznat a vyjádřit svou potřebu pití a starší lidé.

Kolik toho vypít?

Ideální denní spotřeba vody je asi dva litry. Samozřejmě záleží na způsobu stravování - asi jednu třetinu potřebných tekutin přijmeme prostřednictvím stravy. Vodu obsahují polévky, ovoce, zelenina, a dokonce i chléb.

Zvýšená spotřeba vody nastává během fyzických aktivit, v příliš suchém prostředí, během cestování či při pobytu na slunci.

Jednotliví lidé se liší v tom, kolik vody denně potřebují. Americký Medicínský institut radí, aby muži přijímali tři liry a ženy 2,2 litru tekutin. Nejdůležitější je ale objem tekutin individuálně přizpůsobit: prostě pít tak, aby člověk neměl žízeň. Pokud při pravidelném pití tělo vytvoří denně jeden až dva litry bezbarvé nebo jen lehce nažloutlé moči, vše je v pořádku.

Zjednodušený výpočet na otázku Kolik? Na 10 kg hmotnosti vypít přibližně 0,4 l nápojů. Při intenzivnější tělesné zátěži a v horkém počasí je dobré příjem tekutin zvýšit o 1 až 2 litry. Vypití dvou litrů čisté vody denně znamená odbourání 159 kcal.

Doplňování tekutin v různých podmínkách

Příjem tekutin je třeba přizpůsobit podmínkám, v nichž se člověk pohybuje. Horko, klimatizace, suchý vzduch, ale i mráz vyžadují vyšší příjem tekutin. Pokud člověk vykonává činnost, při níž je větší výdej tekutin - například mluvení, zpěv - je opět třeba příjem vyšší.

Při sportu je nutné víc pít nejen jako kompenzaci pocení, ale i kvůli vyššímu metabolickému obratu. Při krátkém cvičení by mělo stačit čtvrt až půl litru navíc, pokud ale aktivní pohyb trvá hodinu nebo déle, je třeba počítat na každých šedesát minut s půl až tři čtvrtě litrem tekutiny.

Pokud se člověk pohybuje v horkém nebo hlubokém prostředí, kvůli termoregulaci se víc potí, a tudíž požaduje zvýšené dodávání tekutin. Rizikové je ale i zimní období, kdy se lidé pohybují ve vytápěných prostorách s velmi suchým vzduchem, což zatěžuje pokožku - a ta potřebuje dodat více vlhkosti.

Celá řada chorob má vliv na hospodaření těla s vodou. Z akutních chorob jsou rizikové horečky, zvracení a průjmy, které mohou způsobit náhlou výraznou ztrátu tekutin. Zvýšený příjem tekutin potřebují nastávající maminky a kojící ženy.

Děti a nápoje

Ti nejmladší, tedy kojenci a batolata, kteří pořádně nevnímají svět kolem sebe a nemohou ještě mít zažity návyky pravidelného pití, jsou odkázáni na rodiče. Děti navíc umějí pocit žízně vyjádřit nanejvýš pláčem nebo neklidem. Navíc je koloběh vody v dětském organismu o mnoho rychlejší a mají menší „bezpečnou toleranci", která je chrání před možnými negativními důsledky při nedostatku vody. U malých dětí tak často dochází k přehřátí organismu a rodiče mnohdy zareagují, až když se u ratolesti projeví známky nevolnosti.

Pozor dejte především u novorozenců a kojenců, protože u nich je podíl vody na celkové hmotnosti 80 %.Velice snadno proto u nich může dojít k dehydrataci. U dítěte vážícího 5 kg může být kritickou ztráta už 10 % váhy, tedy 0,5 litru tekutiny.

Je třeba si uvědomit, že za nápoj, který uhasí žízeň, nemůžeme považovat mléko (kromě mateřského mléka) a mléčné výrobky. Mléko je potravina. Na uhašení žízně podáváme dětem vodu, jemné stolní vody, různé ovocné a bylinkové čaje, čerstvé ovocné a zeleninové šťávy, džusy.

Džusy a čerstvé šťávy, kromě toho, že uhasí žízeň, jsou významné i z hlediska výživové hodnoty, zejména plnohodnotné se 100% obsahem ovocné složky. Džusy a šťávy s obsahem vlákniny se výborně osvědčí v letním horku, kdy mnoho dětí odmítá jíst nebo se stravuje velmi střídmě. Jestliže takový nápoj obsahuje vlákninu, můžeme ho považovat za plnohodnotnou náhradu zeleninového nebo ovocného salátu.

U dětí je však návyk na džusy jako základní nápoj velmi nevhodný. Vede u dítěte nejen k preferenci sladké chuti, ale i k jednostranné volbě nápojů. Džusy tedy podáváme ředěné.

Kolové nápoje, které děti vyhledávají, nejsou vůbec vhodné. Jejich konzumací je dětský organismus ohrožen hned několikrát - vysoký obsah cukru, fosforečnany, které si přivlastňují vápník uložený v těle, a navíc jim nesvědčí ani velké množství oxidu uhličitého. Bublinky v žaludku a ve střevech se totiž rozpínají a děti pak naříkají, že je bolí bříško. Kofeinové limonády u dětí mohou zvyšovat riziko návyku na tuto látku.

Naprosto nevhodné jsou limonády a nápoje v prášku. Při podrobnějším studiu zjistíte, že se jedná v podstatě o obrovská množství cukru, umělá barviva a příchutě, fosforečnany, různé kyseliny a konzervanty. Většina limonád je také vydatně sycena oxidem uhličitým.

Nápoje s vysokým obsahem cukru rozhodně nehasí žízeň, naopak ji vyvolávají. Bohužel také mají vysoký podíl na nárůst obezity, přispívají ke zvýšené kazivosti zubů a také rozvoji alergií.

Testy prováděné před dvěma lety ukázaly, že se v limonádách najde průměrně 16 kostek cukru na litr, „dětský" džus Kubík s příchutí jahod a banánu měl v přepočtu v litru dokonce 33 kostek. Celosvětově rozšířené koly měly kolem 25 kostek cukru v litru, kolem 12 kostek na litr měly i ochucené minerální vody.

Kojenci za běžných podmínek vypijí asi tři čtvrtě litru, děti do deseti kilo váhy asi 1,5 litru, přibližně dvacetikilové dítě by mělo vypít až 1,7 litru a dítě s hmotností kolem 45 kilogramů už se v doporučeném množství tekutin blíží dospělým - mělo by dostat dva litry denně.

Maminky jsou často nešťastné, protože se snaží dodržovat pitný režim, ale dítě nápoje odmítá. Násilí v těchto případech nic nezmůže, a proto rodiče mohou dítěti nápoje pouze nabízet a připomínat a doufat, že si dítě na pravidelné pití nakonec zvykne. Důležité je ale to, aby nějaká tekutina byla po ruce stále. Rozhodně ale není řešením dítěti nápoj zatraktivňovat cukrem. Zkuste dítěti naservírovat nápoj v pěkné skleničce s obrázkem pohádkové postavičky nebo zvířátka, nechte dítě, aby pilo brčkem. Dalším řešením je dítěti tekutiny do jídelníčku prostě „propašovat" ve formě polévek nebo oblíbeného ovoce či zeleniny bohaté na vodu (jahody, meloun, jablka, hrušky, hroznové víno, salátové okurky, rajčata, apod.).

Zásady správného pitného režimu

Chce-li člověk svému tělu fungování co nejvíce usnadnit, měl by dbát nejen na celkový objem tekutin, ale i na jejich pravidelný přísun. S pitím je třeba začít hned ráno - a jeden šálek čaje po celonočním vylučování rozhodně nestačí.

Neměli bychom pít ani nárazově velké množství tekutin, ale naopak popíjet v malých dávkách v průběhu celého dne, podle aktuální potřeby a zátěže.

Pozor, ani přijímání  přílišného množství tekutin není zdravé. Pokud člověk pije přes míru, může mít častější potřebu močení, což je nepříjemné především v noci, může se nadměrně potit a mít vlhké ruce nebo nohy a při dlouhodobém nadměrném pití hrozí poškození ledvin a srdce.

  • Nejvhodnějším nápojem je čistá voda. Ani s minerálkami to moc nepřehánějte. Víc než jedna minerálku denně se nedoporučuje a volit byste měli tzv. lehkou, která má nižší obsah minerálních látek a hlavně sodíku.
  • Upřednostňujete-li ochucené nápoje, řiďte se zásadou: raději bez cukru. Připravte si nápoj z vody, který můžete ochutit citrónovou, grapefruitovou, pomerančovou či jinou šťávou z čerstvého ovoce v poměru jeden díl vody a jeden díl ovocné šťávy.
  • Nápoje by neměly být příliš studené, či dokonce ledové (na kostky ledu raději úplně zapomeňte). Ledový nápoj totiž může způsobit organismu termoregulační šok, který se projeví okamžitým stáhnutím cév a ty by měly být právě v létě roztáhnuté, aby mohly odvádět teplo z organismu.
  • Ovocné čaje, které velmi dobře hasí žízeň, vybírejte pouze v čistě ovocných variantách, nikoli směsi pravých čajů a aromat. Většina odborníků se shoduje, že čaj patří k nejlepším prostředkům k uhašení žízně. Dokonce není důležité, zda jde o čaj teplý nebo studený. Spíše rozhoduje druh. Ve prospěch zeleného čaje hovoří vysoký obsah vitaminu P, který příznivě působí na naše cévy Ve sklenici černého nebo zeleného čaje se nachází kolem patnácti miligramů flavonoidů, které působí jako prevence proti kardiovaskulárním a zhoubným onemocněním.
  • Džusy a ovocné mošty jsou pro zdraví prospěšné, protože přebírají funkci dodavatele vitaminu C a E, kyseliny listové, karotenů, vlákniny a některých minerálních látek, jako např. vápníku, železa, hořčíku a draslíku. Neobsahují prakticky žádné tuky, jejich energetickou hodnotu (obvykle 170-230 kJ/ 100 ml) má na svědomí přírodní cukr z daného ovoce, proto dobře zvažujte jejich konzumaci. Vhodnější je proto pít džusy zředěné.
  • Zakysané mléčné nápoje jsou nedoceněnými prostředky, kterými lze efektivně, a navíc zdravě uhasit žízeň. Lidské tělo dokáže z těchto produktů neuvěřitelně rychle vstřebat nejenom vodu, ale i další tělu prospěšné látky. Některé za zakysaných nápojů, hlavně ty, které obsahují tzv. bifidobakterie, pomáhají upravit nejen vodní hospodářství našeho těla, ale také žaludeční mikroflóru.
  • Vysoká spotřeba kávy není pro zdraví příliš optimální. Kofein snižuje vstřebávání vápníku, zvyšuje krevní tlak, u těhotných žen zvyšuje tepovou frekvenci plodu, odvodňuje. Proto si nezapomeňte vždy dát ke své kávě sklenici vody.

S minerálkou opatrně

Celou řadu nápojů odborníci doporučují s výhradou, že by jejich konzumace neměla být dlouhodobá. To se týká např. minerálních vod. Pro svůj vysoký obsah minerálních látek jsou určeny spíše ke krátkodobému použití. Obrovský sortiment, který je dán velkým množstvím přírodních zdrojů, a z toho vyplývající rozličné chemické složení, umožňuje široké využití.

Některé druhy jsou určeny pouze k léčbě, jiné, s obsahem magnézia, pijí převážně sportovci, minerálky s nízkým obsahem sodíku se zase hodí k příležitostnému popíjení.

Podle lékařů se jich má pít denně maximálně půl litru s vyšší mineralizací a je třeba značku minerálky pravidelně střídat. Při nadměrné konzumaci hrozí zdravotní problémy, jako jsou vyšší tlak, ledvinové, močové nebo žlučové kameny, či problémy s klouby.

Ten, kdo má vysoký tlak, by se měl vyhnout minerálkám s vysokým obsahem sodíku. Pro zdravého člověka je konkrétně u sodíku už 200 mg denně vysoké množství.

Když studujete složení minerálních vod, zpravidla tam najdete draslík, sodík, magnézium, vápník, zinek, měď či mangan. A protože každý z nás potřebuje něco jiného, musíme si umět vybrat.

Chcete mít pevné kosti? Sáhněte po minerálce s vyšším obsahem vápníku. Ve stresu nebo při potížích se srdcem si pro změnu dejte častěji minerálku obsahující magnézium.

Přírodní minerální voda se získává z izolovaných podzemních zdrojů přírodní minerální vody, které schválilo ministerstvo zdravotnictví. Je několik druhů přírodních minerálek a do pitného režimu je zařazujeme podle toho, jak vysoký je v nich obsah minerálů.

Dalším vodítkem při výběru vody je obsah pevných látek v jednom litru. Podle toho, kolik mikroelementů vody obsahují, se dělí nejčastěji na:

  • Slabě mineralizované: Obsahují od 50 do 500 miligramů pevných látek na litr.
  • Středně mineralizované: Obsah pevných látek se pohybuje od 500 do 1500 miligramů.
  • Silně mineralizované: Obsahují více než 1500 mg na litr
  • Velmi silně mineralizované: Obsah pevných látek je vyšší než 5000 miligramů na litr.

Nenahraditelná voda

Nejzdravějším nápojem je bezpochyby voda.  V Česku je voda ve vodovodním řádu kvalitní a pitná. Samozřejmě  ne všude je situace stejná. Bakterie i chemikálie jsou přísně střeženy hygieniky, aby byly pod přípustným limitem. Kromě pitné vody (té z vodovodu či studny nebo balené kojenecké) je ke každodenní spotřebě vhodná i slabě mineralizovaná přírodní voda bez oxidu uhličitého.

Kojenecká voda je z kvalitního chráněného podzemního zdroje a je vhodná pro přípravu kojenecké stravy. Celkový obsah minerálních látek by neměl překročit 500 miligramů na litr.

  • Voda nemá kalorie, a proto je ideálním strážcem štíhlé linie. Zahání hlad, působí proti otokům, a především čistí organismus.
  • Osoby snažící se o redukci své hmotnosti jedí méně a mají snížený příjem vody z potravin, a tak musí vypít denně více než 4 litry neslazených nápojů.
  • Pokud se nedodrží pravidlo denního příjmu 2-3 litry, voda se z kůže stahuje dovnitř, pleť vysychá a snadno se na ní tvoří vrásky a často i suché šupinky.
autor: - kš -

Přihlášení



Zapomenuté heslo

Další články

Čaj a jeho účinky

Čaj a jeho účinky Původně se čaj používal k léčebným účelům pouze na základě praktických zkušeností. Dnes víme, že jedněmi z hlavních účinných látek jsou purinové base. Čaj odstraňuje ospalost, únavu a zvyšuje psychickou aktivitu. Ve srovnání s kávou má v čaji kofein účinek mírnější, ale trvalejší. celý text

Po porodu do kondice

Po porodu do kondice Neděste se po porodu svého těla. Dejte svému tělu čas, aby nabralo síly ke cvičení, díky kterému se vám vrátí ploché bříško a těhotenská kila zmizí. Maminky se často trápí, když se po šestinedělí podívají do zrcadla a tukové polštářky či povolené bříško neodpovídají jejich dřívější postavě. celý text

Co máme pít v létě?

Co máme pít v létě? Potřeba pitného režimu v teplých letních měsících stoupá daleko více než je tomu jindy. Člověk by měl běžně vypít dva a půl litru tekutin denně. Při větší fyzické námaze a při extrémních letních teplotách se můžeme dostat až na čtyři litry tekutin za den. celý text

Když rozvod, tak rozvod

Když rozvod, tak rozvod Málokdy se v manželství stává, že po rozvodu touží oba partneři stejně. Ve většině případů je tomu tak, že jeden odchází a ten druhý zůstává opuštěn. K pocitům osamocení se postupně přidávají pocity zrady a množí se obavy o vlastní budoucnost a budoucnost dětí. Nastává kolotoč dělení majetku, určení péče o děti a to se nikdy neobejde bez intenzivních emocí. celý text

Aby vás cvičení nepřestalo bavit

Aby vás cvičení nepřestalo bavit K vysněné postavě vede několik cest a zaručených způsobů. jedno mají společné, jsou dlouhé a o konečném výsledku rozhoduje pravidelnost a vytrvalost. Jak ale zaručit, aby bylo cvičení zajímavé, aby dosažené výsledky odpovídaly vašemu úsilí.Existuje několik triků a zásad, jak si udržet trvalý zájem o cvičení. Zde jsou: celý text

Diskuse k článku

Zatím nikdo nevložil příspěvek. Buďte první.

© Doktororonline.cz | Reklama