Doktoronline.cz - vše o zdraví a pro zdraví.


www.doktoronline.cz

Zastavte přejídání

Chorobná záliba v jídle má různé důvody. Pokud jste se rozhodli udělat něco se svoji kyprou postavou, nezbývá nic jiného než provést inventuru vlastního životního stylu a pojmenovat spouštěče, které nás ženou k jídlu, i když nemáme hlad.

V každém případě je nutné rozlišit, co pro vás znamená pocit hladu, sytosti a přecpání. Centrum pocitu sytosti v našem mozku spojuje navzájem celou řadu informací a rozhoduje později o tom, zda jsme nasyceni. Velký význam zde hrají tyto faktory:

  • Naplnění žaludku - při roztažení žaludeční stěny vznikají signály, které vytvářejí v mezimozku pocit sytosti. Také přijetí potravy v trávicím traktu vyvolává produkci hormonů, které také působí jako signály sytosti.
  • Hladina krevního cukru. Při prudkém poklesu hladiny krevního cukru dochází k velmi intenzivnímu pocitu hladu.
  • Reklama a nepřeberné množství nabídky jídel, snadná dosažitelnost potravin působí jako velké stimulátory pro další konzumaci jídla, i když zrovna nemáme hlad.

Jak na to

Snažte se nabídnout žaludku větší objem, ale méně energie, a současně si přitom udržujte přijatelnou hladinu cukru v krvi tak, aby nedošlo k příliš rychlému poklesu. Zkuste jednoduchý trik se sklenicí vody nebo minerálky před jídlem. Dojde k k lepšímu nabobtnání potravy, kterou právě konzumujete. Potraviny obsahující škrob jako brambor, těstoviny nebo rýže, obilní zrna a obilné produkty, udržují po delší dobu stálou hladinu krevního cukru v krvi. Škrob je sacharid, který se jen pomalu štěpí na glukózu a až potom může být vstřebán. K potravinám, které dobře a dlouho zasytí patří obilné celozrnné kaš, celozrnné těstoviny, celozrnný chléb a pečivo, pohanka, vločkové směsi, brambory a luštěniny.

Co, kdy a jak jíst

Většina lidí s nadváhou se liší od jedinců s normální hmotností nejen v tom, co jedí, ale také jakým způsobem jedí. Je prokázáno, že tlouštíci jedí celkově rychleji a dávají si do úst větší sousta a hltají. Po krátké době mají zase hlad a vůbec neví co jedli. Je důležité si předem dopředu rozmyslet, co budeme jíst a také bychom se měli soustředit na kvalitu potravin. Jídlo bychom měli konzumovat v malých dávkách čtyřikrát až pětkrát denně. Je vhodné vybírat si potraviny, které mají malou energetickou hodnotu a zároveň zasytí.

Když se zpomalí metabolismus

Na zpomalení metabolismu má vliv několik faktorů, které však velice často souvisí s nesprávným přístupem k hubnutí. Faktory, které ovlivňují zpomalení metabolismu jsou:

  • Opakované neúspěšné redukční pokusy.
  • Příliš dlouhé pauzy mezi jídly.
  • Stereotypní stravování.
  • Absence pohybové aktivity.
  • Zmenšování aktivní tělesné hmoty (svaly, šlachy, kosti atd.).
  • Pasivní přístup k přibývajícímu věku (sedíme a nic neděláme).

Stres

Stres, nervozita, strach mají velký vliv na vylučování hormonu nadledvinek, který signalizuje nebezpečí a zvýšenou potřebu energie. Jestliže stres trvá delší dobu, přebytek cukru v krvi je rychle odbouráván a to vyvolává pocit hladu. Tělo však ještě má energie dostatek a příjem potravy vlastně nepotřebuje. Stres je výsledkem nerovnováhy mezi vnější zátěží a schopností člověka se s touto nerovnováhou vyrovnat. Jestliže se člověk uchyluje v případě stresu k ledničce, stává se jídlo v podstatě drogou. Zvýšená hladina stresových hormonů navíc stimuluje chuť k jídlu a odporuje ukládání tuku v tukových buňkách především v oblasti pasu. Tomuto stavu se říká toxická nadváha.

Vyváženost

Do našich stravovacích návyků musíme zakomponovat především umírněnost a vyváženost a pestrost. Příjem tuků a jednoduchých cukrů by měl být značně omezen. Přejídání vede vždy k ukládání tukových buněk a je úplně jedno zda jíme jídlo zdravé nebo ne.

Hladina cukru v krvi

Různé potraviny mají také různou schopnost zvyšovat hladinu cukru v krvi. Po konzumaci jídla stoupne hladina cukru v krvi a vyplaví se hormon inzulín. Inzulín sice zajistí pokles hladiny cukru v krvi a jeho přesunutí do buněk, ale jakmile dojde k příliš velkému poklesu (hypoglykémii), dostaví se opět pocit hladu nebo chuť na něco. Tento stav bývá doprovázen také nepříjemnými pocity jako je podrážděnost, nervozita nebo bolest hlavy. Pokud k takovýmto výkyvům dochází často, je pravděpodobnost nadváhy a obezity daleko vyšší. Pro redukci hmotnosti je proto vhodnější vyrovnaná hladina glykémie.

autor: - bb -
Lanžhot

Přihlášení



Zapomenuté heslo

Další články

Chci vypadat jako Barbie

Chci vypadat jako Barbie „Od zítřka nejím"! Tuto poznámku slyšíme v dnešní době v nejednom dámském kolektivu. Ať jsou ženy v kterémkoli věku, touží po krásném a štíhlém těle. Bohužel se setkáváme s tím, že o dietách mluví již osmileté dívenky. celý text

Pozor na přejídání

Pozor na přejídání Pálí vás často žáha? Tato porucha trávení trápí téměř čtyřicet procent populace. Odborníci pro ni mají jméno pyróza. Příčinou pálení žáhy je zpětný návrat kyselého žaludečního obsahu do jícnu, který je bolestivě drážděn. Děje se tak v důsledku gastroesofageálního reflexu. celý text

Co je mozkový iktus?

Co je mozkový iktus? Mozková mrtvice neboli iktus patří mezi akutní cévní poškození mozku. Jedná se o náhle vzniklé závažné postižení mozkových cév. Příčinou tohoto poškození může být ucpání cévy krevní sraženinou, zúžením krevních cév, kombinací obou jevů - blokády i zúžení, anebo prasknutím cévy. celý text

Proč vlastně tloustneme?

Proč vlastně tloustneme? I když důvody nadváhy mohou být různé, je dobré vědět, který z důvodů je ten náš, nebo který převažuje. V každém případě se útočí lépe na takového nepřítele, na jakého vidíme. Vzhledem k tomu, že u nás i v celé Evropě populace tloustne, je potřeba se nad touto otázkou zamyslet. celý text

Zdravější Vánoce

Zdravější Vánoce Také se váš sváteční stůl prohýbá pod tácy s cukrovím nebo potravinami, které by bylo lepší z jídelníčku odstranit? Zkuste si tradiční pochoutky dopřát tak, abyste nemuseli začít s novoroční dietou nebo se trápit se zažívacími obtížemi. celý text

Diskuse k článku

Zatím nikdo nevložil příspěvek. Buďte první.

© Doktororonline.cz | Reklama